ایران خودرو - رانا - 1388 (Irankhodro Runna 1388)

دومین خودرو با برند ملی ایران خودرو (IRANKHODRO) به نام رانا (Runna) در تاریخ 29 فروردین سال 1388 رونمایی شد.این خودرو در کلاس سی (C Segment) تولید شده که در این کلاس خودرو های خانوادگی کوچک و کم مصرف و البته در این مدل صندوقدار جای دارند. رانا (Runna) در اصل نو واژه ای فارسی است مرکب از بن مضارع "راندن" (که ویژگی خودرو است) و پسوند صفت فاعلی ساز (ران+ا). این کلمه در قیاس با " خوانا "، " توانا " و " شنوا " كه از بن مضارع و مصوت " آ " تشكیل شده است، " دارای توانایی راندن " و " قابل راندن " تفسیر می شود. مسئولان شرکت ایران خودرو توانایی خودرو را برای تولید سالانه 150هزار دستگاه از این محصول اعلام نموده و متذکر شدند 25 درصد از تولید رانا (Runna) در چرخه صادرات قرار می گیرد. در حال حاضر دو پیشرانه برای این خودرو در نظر گرفته شده است که نوع اول بنزین سوز با حجم 1.6 لیتر و نوع دوم پیشرانه 4 سیلندر 1.7 لیتری 16 سوپاپه پایه گاز سوز ساخت ایران خودرو می باشد که در حالت بنزین 113 اسب بخار (hp) و در حالت گاز دارای توانی برابر با 103 اسب بخار (hp) می باشد.

نکته : شایان ذکر است این خودرو با موتور 1.6 لیتری بنزین سوز نیز به بازار عرضه خواهد شد . با اینکه گفته می شود این خودرو دارای یک پلت فرم جدید و ساختاری نوین است اما در عمل می بینیم در حقیقت رانا همان 206 اس دی هست که فیس لیفت شده و بر روی پلت فرم پژو 206 شکل گرفته است . ابعاد پلت فرم و چهره ظاهری به خوبی بیان گر این موضوع هست و گفته ایران خودرو اغراقی بیش نیست . نمای Side View  یا همان بغل نشان گر شباهت آن به 206 هاچ بک است به صورتی که در های جلو بدون همانن آن بوده و درهای عقب هم باز به همان شکل که متاسفانه باید گفت در اتوموبیلهای سدان باید یک قوس همانگ با گلگیر وجود داشته باشد و ابعاد آن طولانی تر از گونه هاچ بک می بود که متاسفاته همانند اس دی به آن توجه نشده و از نمای بغل کاملا تداعی کننده اسطوره ای به نام 206 هاچ بک می باشد که متاسفانه نقطه ضعف در طراحی می باشد مورد ضعفی بزرگ در اتومبیل 206 اس دی می باشد . از تشابه این محصول همانند دیگر محصولات ایران خودرو به ساخته های ب ام و ، آئودی  و پژو مشاهده می شود . نمای داخلی نیز در ابعاد ظاهری همان 206 بوده ولی جلو داشبورد و کنسول میانی آن کاملا از خودرو ال 90 کپی شده و به راحتی قابل تشخیص است اما با پویایی خاصی که به آن داده شده نمای داخلی را جذاب تر کرده اما باز استفاده از پلاستیک خشک و نا مرغوب در ساخت داشبورد و کنسول موجب شده تا خودرو ارزانتر تمام شود . فرمان خودرو همان فرمان ال90 است که کمی رنگ و روی بهتری به خود گرفته . رو دریها نیز باز از ال90 کپی برداری شده ولی پویا تر و زیباتر اما باز ساخته شده از جنس نامرغوب که موجب می شود تا کیفیت بخش داخلی خودرو زیر سوال برود . کنسول میانی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و به وفور از پلاستیک نامرغوب و الگو گیری از کنسول ال90 مشاهده می شود . صفحه آمپر ها به رنگ آبی و اسپورت بوده و در هماهنگی رنگ با دیگر بخشهای نورانی داشبورد و کنسول بوده که در برخی محصولات ایران خودرو این تضاد واقعا سوال بر انگیز می باشد . صندلی ها حالتی متکا گونه و شبیه به ال90 دارند ولی نسبت به ال 90 با کیفیت تر و بهتر دیده می شوند . نتیجه گیری : در کل این خودروی هویتی فرانسوی داشته که در آن رگه هایی از جرمن ها هم مشاهده میشه طراحی ظاهری اون تا حدودی نسبت به سورن و اس دی دارای پیشرفت بوده اما جای کار بسیار دارد . بزرگترین مشکل در این خودرو نداشتن هویتی واحد هست که جای سوال بسیار دارد . با قیمتی ما بین 10 الی 12 تومان با دو نوع موتور و اپشن های قابل نصب بسیار و همچنین سه ستاره ایمنی می توان خودرویی مقرون به صرفه جدید و خریداری نمود که ایمنی متوسطی خواهد داشت البته در همنی رنج قیمتی بماند که سابقه خلاف این ادعا را ثابت می کند .

مدل

سال ساخت 1388
کارخانه سازنده ایران خودرو
مدل ایران خودرو
تریم رانا
کلاس متوسط
شکل بدنه صندوق دار
قیمت پایه __
موتور و قدرت
نوع موتور 1.7 لیتر 4 سیلندر خطی (EF7)
قدرت موتور 113 اسب بخاردر6000 دور در دقیقه در حالت بنزین و 103 اسب بخار در 4500 دور در دقیقه در حالت گاز
نیرو محرکه 160 نیوتن متر در4500 دوردردقیقه در حالت بنزین و 135 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه در حالت گاز
سوپاپ 4 عدد در هر سیلندر
قطر سیلندر 87.3×84
ضریب فشردگی 10.5:1
گیربكس 5 دنده دستی
 سوخت
ظرفیت مخزن سوخت 50 لیتر
نوع سوخت دوگانه سوز
میزان مصرف سوخت در شهر 7.8 لیتر برای هر 100 کیلومتر
میزان مصرف سوخت در بزرگراه 5.8 لیتر برای هر 100 کیلومتر
وزن و ابعاد خارجی
وزن 1100  (كیلوگرم)
طول 4188 (میلی متر)
عرض 1655 (میلی متر)
ارتفاع 1456 (میلی متر)
فاصله دو محور 2443 (میلی متر)
فاصله چرخ های جلو 1425 (میلی متر)
فاصله چرخ های عقب 1416 (میلی متر)
ترمز و انتقال قدرت
استاندارد
سیستم ترمز ABS ندارد
نوع انتقال قدرت دیفرانسیل جلو
سیستم کنترل پایداری ندارد
ابعاد داخلی
تعداد سرنشین 5 (نفر)
امكانات ویژه
تنظیم برقی صندلی راننده دارد
شیشه برقی دارد
تنظیم برقی فرمان ندارد
در باز کن باک خودرو دارد
گرم کن شیشه عقب دارد
رینگ اسپرت دارد
سیستم کنترل سرعت ندارد
سیستم تهویه مطبوع دارد
آنتن برقی ندارد
سیستم صوتی
رادیو دارد
ضبط کاست دار ندارد
پخش CD دارد
سیستم تعویض CD ندارد
پخش DVD ندارد
سیستم امنیتی
کیسه هوای راننده ندارد
کیسه هوای جانبی ندارد
کیسه هوای سرنشین جلو ندارد
قفل مرکزی دارد