تازه ترین دست پرورده ایرانخودرو به نام رانا (X12) ...

مقدمه :  ( بخش اول )

قبل از هر چیز باید گفت که تقریبا خودروسازان کشور رویکردهای جدیدی را مد نظر داده اند که این رویکردها در سالیان دور توسط دیگر خودروسازان انجام می شد و امروزه امری اجتناب ناپذیر در دنیای خودروسازی محسوب می شود و آن چیزی به جز اهمیت دادن به سلیقه مشتری ، تنوع در محصولات تولیدی ، کیفیت مطلوب و قیمت مناسب و مقرون به صرفه تر نیست که این رویه به تازگی و با روندی هر چند کند ولی در حال انجام است رویه ای که قبلا به هیچ وجه مورد توجه قرار نمی گرفت ولی کم کم شاهد آن هستیم . در دنیای امروز خودروسازی دیگر خودروی ملی جایگاهی ندارد ولی در کشور ما برای اینکه می خواهند برای خودروهای خود هویت سازی بکنند می بینیم که دست به طراحی و یا بهتر بگوییم کپی برداری و الگوگیری و گاها Face Lift به جای طراحی خودروی جدید می کنند که گاها امید بخش و بعضا به قدری نا امید کننده است که ما را از آینده خودروسازی ایران نا امید می کنند . برای مثال می توان به زانتیا 2 اشاره نمود که واقعا یک افتضاح بوده و فیس لیفتی که  شرکت سایپا روی آن انجام داده واقعا به دور از علوم زیبا شناختی و فنی و علم روز طراحی خودرو است . توهین نباشد ولی یک کودک بهتر از طراحان شرکت سایپا می تواند خودرو را فیس لیفت کند . در مورد شرکت سایپا باید گفت که طرحهای این شرکت کاملا پسرفت را نشان داده و از مد افتادهخ و زشت بوده ولی ایرانخودرو به زعم بهره گیری از نظرات طراحان آلمانی فرانسوی و ایتالیایی طرحهای بهتری را به بازار معرفی می کند . برای مثال سورن که جایگاه خوبی در میان مردم کشور روسیه دارد که متاسفانه به دلیل قیمت بالا و تکراری بودن نمای داخلی متاسفانه در حال از دست دادن بازار به نفع چینی ها است . این بار خودروی رانا به تازگی معرفی شد و مدتیست که بر سر زبانها افتاده و در محفل های گوناگون در رابطه با آن بحث می شود . اما سوالاتی در ذهن ها بااقی می ماند که پاسخ به بعضی از این سوالات نیاز به زمان داشته و پاسخ برخی دیگر کاملا مشخص است . البته ادعاهایی در رابطه با این خودرو شده که بعدا به آنها خواهیم پرداخت . شایان ذکر است که در این مقاله ما از مطالب مجله ماشین نیز استفاده کردیم  تا احیانا کاستی در ارائه مطلب وجود نداشته باشد .

             گرد آورنده و نویسنده : حسین علیلو

کلیه حقوق این اثر مربوط به وبلاگ TurkanTuning بوده و استفاده از آن منوط به ذکر نام نویسنده و آدرس وبلاگ می باشد .

 

مطلب تکمیلی در ادامه >>

رانا یا همان ایکس 12 از کجا آمد ؟

رانا جزء مهمترین پروژه های ایران خودرو در زمینه ارائه خودروی ملی و هویت دهی به محصولات خویش است و همچنین گسترش برند خود یا همان کله اسبش است تا توانمندی های خود را در زمینه خودروسازی نشان دهد . برنامه را نا در اوایل دهه 80 هجری با نام پروزه NP یا به صورت کاملتر NewPaykan شکل گرفت . پروژه ای که تحت نظارت و سرپرستی ایران خودرو ، پژو و مشاورین معتبر و معروف ایتال دیزاین مراحل اولیه را بر روی پات فرم پژو 206 پشت سر گذرانید و تا ساخت ماکت اولیه در ابعاد واقعی یا همان Mock-UP پیش رفت اما با تغییر مدیریت به بایگانی سپرده شد و بعدا جای خود را به پروژه پژو آریان داد . این خودرو نیز بدون کوچک ترین تغییر بر روی پلت فرم پژو 206 شکل گرفت که تنها تغییر آن افزودن یک صندوق به آن بود که به هیچ وجه خوب از آب در نیامد و مورد توجه قرار نگرفت . این خودروی Nach Back به دلیل اجازه ندادن پژو مبنی بر تغییر نام به گونه ی ایرانی پژو 206 SD نام گذاری شد که به هیچ وجه نتوانست جلب توجه کند و شرکت مربوطه اقدام به قطع تولید گونه تیپ 5 از هاچ بک آن کرد و سپس تولید دیگر گونه ها را کاهش داد و دست به تبلیغات اغراق آمیز و بعضا عجیب زد تا به لطف این فشار ها و ارائه انواع مدلهای آپشن آن بتواند مشتری را تسلیم خود نموده و به فروش برساند . بعدها باز دوباره فکر ایجاد خودروی جدید Np را از بایگانی بیرون کشید و با اعمال تغییرات محدود تر بر ضاهر و پلت فرم آن را به ایکس 12 تبدیل کرد .

آیا این خودرو ملی است ؟

در مشاهده ظاهر این خودرو به صورت کامل مشاهده می کنیم که این خودرو همان 206 اس دی بوده که فیس لیفت شده اما با کنکاشی دقیق تر بر پلت فرم می بینیم که شرکت ایران خودرو با زیرکی برای بدست آوردن دانش پلت فرم و به ثبت نمودن پلت فرم 206 به نام خود اقدام به تغییرات جزئی در پلت فرم نموده که به شرح ذیل می باشد : سیستم تعلیق ، قوای محرکه ، سیستم ترمز ، کفی خودرو و مجموعه الکترونیک توانست ضمن به دست آوردن مالکیت پلت فرم در ایکس 12 صرفا از یک فیس لیفت ظاهری از SD بالاتر رفته و ان را به عنوان خودرویی جدید با بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا معرفی کند که برخی موارد فنی هنوز با SD یکسان است .

شباهت های SD و رانا :

در کل می توان X12 را یک نسل جدید برای SD یا یک فیس لیفت کلی دانست ولی شرکت خودروساز آن را یک خودروی جدید می نامد .بیشترین شباهتهای اس دی و رانا به هم در قسمت میانی خودرو بوده که شامل سقف شیشه جلو ، شیشه عقب ، درهای جلو و عقب . شیب ستونها و ابعاد کلی خودرو و رکابها و همچنین برآمدگی گلگیر تا حد فاصل آینه دانست . البته درب باک بنیزین نیز به همان صورت کپی شده موجب می شود شباهتهای اساسی این دو خودرو مشاهده شود . البته با این کار خودروساز صرفه جویی های خوبی در زمینه تولید این خودرو داشته تا از هزینه های طراحی ، مدل سازی و تولید قطعات جدید معاف باشد . این مورد به نفع خریدار است تا هم پیدا کردن برخی قطعات راحت تر باشد و هم خودروی تحویلی ارزانتر به دست او برسد .

طراحی بدنه : ( به قول مجله ماشین نهایت محافظه کاری )

در مشاهده ظاهر این خودرو می توان به مشاوره ایتالیایی ها در زمینه طراحی این خودرو پی برد و برخی شباهت های ریز و درشت به آلمانی ها و فرانسوی دید که به دور از انتضار نیست زیرا ایران خودرویی ها علاقه زیادی به الگو گیری از آلمانی ها به ویژه آئودی و ب ام و دارند که باید گفت در این محصول نیز الگو گیری مشاهده می شود . ایتالیای ها نیز بدشان نمی آید چهره های گم نام محصولات خود در ایران را در میان مردم ایران جای دهند . برای مثال فیات سی ینا و رانا را از دور نگاه کنید شاید تشخیص تفاوتهای آنها کمی سخت باشد و باید بگویم این خودرو شباهت خاصی به سی ینا دارد . این مورد در دماغه خودرو و در بخش جلویی کاپوت و جلو پنجره رادیاتور و برخی زوایای جلوی خودرو کاملا نمود دارد .شباهت هایی نیز در نمای جلو به محصولات آئودی دیده می شود که قبلا هم گفتیم به دور از انتضار نیست . طراحی این خودرو محافظه کارانه بوده چون از اغراق آمیزی در نمای جلو و خطوط منحنی و شکسته پرهیز شده و شکل ساده ای به خود گرفته که آن را در این زمینه چند پله ای نسبت به 206 عقب برده است و بیشتر حالت چهار ضلعی به خد گرفته اند . محل قرار گیری پروژوکتورها قسمت حاشیه آن و همچنی ورودی های هوا چندان جذاب در نیامده و انگونه که باید دلپذیر نیست بهتر بگوییم اصلا جالب نیست چون سادگی بیش از حد در آن احساس می شود و حالت یک نواخت ان کمی دلگیر است . البته در نمای جلو  مورد جالب توجهی که دیده شد و در مجله ماشین هم به آن اشاره شده حذف قاب دور نشان سمند بوده که واقعا جای تعجب داشت . بنرد یک کمپانی در همه جا باید یکسان باشد چون معرف آن شرکت است و تغییر در آن یعنی لوگویی جدید که واقعا دور از انتظار بود که نویسنده مجله ماشین آن را به حساب پرتو تایپ بودن خودرو در روز اکران دانسته ولی به نظر من نهایت بی دقتی مهندسین و طراحین این خودرو ساز را نشان می دهد که چندان هم بعید نیست ولی ؟! .قسمت بغل یا همان Side View که در بالا بدان اشاره شد و به جز اینها شما تغییرات دیگری را مشاهده نخواهید کرد و همان اس دی و یا بهتر بگوییم 206 هاچ بک خودمان است فقط شکل آینه ها و زه ها و همچنین دستگیره درها که چندان هم به چشم نمی آیند . در نمای عقب شاهد طراحی نسبتا هماهنگ تر و بهتری هستیم که باز الگو گیری و شباهت آن به فرانسوی ها و آلمانی ها در این بین به سی ینا را بهتر می بینیم که قبلا بدان اشاره کرده بودیم که دلیل آن چیست .   با تغییر چراغهای جلو و عقب و همچنین افزایش نسبی طول خودرو به نسبت اس دی موجب هماهنگی بهتری شده است و قابل قبولتر از اس دی می باشد .و حس اضافه بودن حجم صنودق بار نسبت به اس دی کتر نمود دارد که این گزینه در مورد اس دی یک اشکال بزرگ بود  . به تبعیت از فرم چهار ضلعی چراغهای جلو چراغهای عقب نیز تغییر شکل یافته و از هماهنگی کاملی با جلو و عناصر آن برخوردار است . خط آشکار و بارز روی در صندوق ایجاد شده که ضمن شکستن سطح سنگین در صندوق بار ، با امتدادی منطقی روی چراغها  در طرفین بدنه به خط اصلی (Feature Line) می رسد . عرض بازشوی در صندوق نسبت به اس دی حد اقل از دیداری بازتر به نظر می رسد ، حرکت خطوط روی سپر عقب شامل خطوط جای پلاک و مه شکن با یکدیگر کاملا هماهنگ بوده اما ارتباط خاصی با خطوط در صندوق و چراغها ندارد ولی تعبیه چراغ سوم در داخل پوسته در صندوق بار باز از نکات قابل توجه است .

نکته پایانی : در کل می توان رانا را از نمای بیرونی یک اس دی دانست که شباهت خاصی به محصولات خود پژو و همچنین فیات دارد و در کاسه و تا حدودی در نمای جلو و در داخل چراغها روحی اندک از آئودی را مشاهده کرد . اما باید گفت در کل نمای جلوی رانا خوب از آب در نیامده و چنگی به دل نمی زند . در کل تا حدودی پیشرفت و پسرفت در برخی مشخصه ها در طراحی این خودرو دیده می شود که جای بحث زیاد دارد . قابل قبول بودن این خودرو را باید بگذاریم به زمانی که عرضه شد و به دست مشتری رسید و باید دید نظر مشتری و بازار در باره این خودرو چیست . البته مجله ماشین کمی نظر بد بینانه به شرکتها خودروساز داخلی دارد که البته عادی هم هست ولی باید بدانیم ما تازه راه را شروع کردیم . البته روند طی طریق آرام بوده و به کندی صورت می پذیرت ولی باید پذیرفت که کم کم در محصولات ایران خودرو رنگ و لعاب بهتری دیده میشود . برای مثال نمای عقب سورن و رانا را می توان از این دسته ددانست ولی در نمای جلوی هر دو خودرو باید اظهار نا امید واری نمود چون چهره ای بسیار زشت به آن بخشیده اند . در بخش بعدی به نمای داخلی این خودرو خواهیم پرداخت و نمای داخحلی را مورد کنکاش قرار خواهیم داد .در نوشتار مطلب بالا از مجله ماشین نیز الگو برداری شده است لذا از سردبیر محترم این مجله وزین و نویسنده آن جناب آقای مهندس علیرضا محمد زاده نهایت تشکر و قدردانی را داریم .                                                              گرد آورنده و نویسنده : حسین علیلو

کلیه حقوق این اثر مربوط به وبلاگ TurkanTuning بوده و استفاده از آن منوط به ذکر نام نویسنده و آدرس وبلاگ می باشد .